Osa 12: Uudelleenmäärittely kiinnostaa Samppaa

… jatkoa

Uudelleenmäärittely kiinnostaa Samppaa ja siksi hän innostuu kyselemään siitä sulkapallopelin lomassa.  Ripa tekee uudelleenmäärittelyjä aivan luontaisesti, kuten useimmat vanhemmat, mutta oli selvästi pohtinut asiaa. Siksi hän osasi vastata Sampalle hämmästyttävän nopeasti

Uudelleenmäärittely pohdituttaa Samppaa ja Ripaa
Sarjakuvaotteet kirjasta Jäntti, L. & Hirvonen, K. (2016). Murkkumotivaation avaimet. 

Tatun valmentaja yllätti Ripan kyvykkyydellään kääntää pieleen menneet suoritukset oppimiskokemuksiksi ja säilyttää innostus valmentamaansa lajiin. Ripa omaksui siitä mallin myös itselleen. Missä ja kuinka tämä kyvykkyys tuli esiin, siitä seuraavassa postauksessa.

jatkuu …

Osa 11: Ripa määrittelee tilanteen uudelleen

… jatkoa

Usein lapset näkevät tilanteensa tarpeettoman synkässä valossa, kuten Tatu tuossa alla. Ripa-isä tarjoaa toista, vähemmän synkkää näkökulmaa ja Tatun ilme paljastaa, että se tuntui hyväksyttävältä. Jos Tatun olemus ei olisi muuttunut mitenkään Ripa olisi voinut kokeilla jotain muuta. Ja vaikka muutosta ei tapahtuisikaan, Ripa on näyttänyt muitakin näkökulmia, jotka saattavat jäädä Tatulle mieleen mahdollisina vaihtoehtoina.

Uudelleenmääritys
Sarjakuvaotteet kirjasta Jäntti, L. & Hirvonen, K. (2016). Murkkumotivaation avaimet.

NLP-ihmiset ovat nimittäneet tällaisen uuden näkökulman tarjoamisen uudelleenmäärittelyksi (reframing). Parhaimmillaan uusi näkökulma on silloin, kun kuulija havahtuu ymmärtämään sen ihan yhtä mahdolliseksi kuin alkuperäisenkin näkökulman. Väitän, että kaikki vanhemmat tekevät uudelleenmäärittelyä automaattisesti, mutta ehkäpä asian tiedostaminen auttaa kehittämään taidon huippuunsa. Lapsen mustavalkoinen maailma alkaa saada uusia sävyjä, jotka panevat hänet miettimään vaihtoehtoisia tapoja ajatella.

… jatkuu

Osa 10: Ripa hillitsee itsensä

… jatkoa

Ripa osoitti tiukassa paikassa mestarillista ajatustensa hallintaa, mikä auttoi häntä hillitsemään itsensä ja olemaan tuputtamatta omia ideoitaan. Kysyminen parhaalta asiantuntijalta, lapselta itseltään, näytti tässäkin tapauksessa kannattavan. Lapsilla on ihan omat aivot, kun ne vain saa käyttöön, Ripa mietti itsekseen maustaessaan kalafileitä.

Kysyminen lapselta kannattaa
Sarjakuvaotteet kirjasta Jäntti, L. & Hirvonen, K. (2016). Murkkumotivaation avaimet.

… jatkuu

Osa 9: Kysyminen näytti kannattavan

… jatkoa

Ripa epäili hiukan, oliko hänen apunsa liian niukkaa (ks. edellinen osa), mutta tässä tapauksessa kysyminen näytti kannattavan. Se oli näköjään juuri oikea sysäys saada Susa miettimään asiaa itse. Ja mikä parasta, Susa mietti aivan oma-aloitteisesti, mitä voisi ensi kerralla parantaa. Ripa ei lähtenyt tässäkään neuvomaan. Alkoi ilmeisesti jo uskoa tapaansa kysyä. Hän myös hämmästyttävällä tavalla osasi kehua vaivannäköä lahjakkuuden sijasta. Olikohan hän lukenut Carol Dweckiä tai mistähän tuokin oikein tuli…

Itse tekeminen kannattaa
Sarjakuvaotteet kirjasta Jäntti, L. & Hirvonen, K. (2016). Murkkumotivaation avaimet.

… jatkuu

Osa 8: Anna tehdä itse

… jatkoa

Meillä vanhemmilla on taipumus tehdä asioita lastemme puolesta. Lähtiessämme sille tielle opimme hiljalleen tekemään heille kuuluvia asioita yhä paremmin ja tehokkaammin. Ja mitä sujuvammin opimme niitä itse tekemään, sitä harvemmin maltamme katsoa lastemme ponnistelua niiden parissa.

Ripa näyttää olevan luontainen onnistuja tämän ansan välttämisessä:

Anna lapsen tehdä itse
Sarjakuvaotteet kirjasta Jäntti, L. & Hirvonen, K. (2016). Murkkumotivaation avaimet.

Mitä tästä seurasi, siitä jatkossa …