Osa 8: Anna tehdä itse

… jatkoa

Meillä vanhemmilla on taipumus tehdä asioita lastemme puolesta. Lähtiessämme sille tielle opimme hiljalleen tekemään heille kuuluvia asioita yhä paremmin ja tehokkaammin. Ja mitä sujuvammin opimme niitä itse tekemään, sitä harvemmin maltamme katsoa lastemme ponnistelua niiden parissa.

Ripa näyttää olevan luontainen onnistuja tämän ansan välttämisessä:

Anna lapsen tehdä itse
Sarjakuvaotteet kirjasta Jäntti, L. & Hirvonen, K. (2016). Murkkumotivaation avaimet.

Mitä tästä seurasi, siitä jatkossa …

Osa 7: Uusia näkökulmia

… jatkoa

Tatu on tottunut tekemään juuri niinkuin on neuvottu, mikä ei aina ole motivaation kannalta paras ratkaisu. Sofi avaa hiukan muitakin mahdollisuuksia. Oppimistavoitteet suoritustavoitteiden sijaan antavat vanhemmillekin mahdollisuuden nähdä se olennainen: oppimisen kehittyminen.

Sarjakuvaotteet kirjasta Jäntti, L. & Hirvonen, K. (2016). Murkkumotivaation avaimet.

jatkuu …

Tavoitteiden pohdintaa ja merkityksen etsimistä

… jatkoa

Ripa kertoo Sampalle kokemuksia tavoitteiden etsimisestä. Sofi kokeilee mahdollisuuksia Tatun sisäistetyn motivaation syntymiseen ehdottamalla tulevaisuuden hyötyjen ajattelemista. Tuo ensimmäinen yritys löytää merkitystä ei oikein purrut Tatuun, mutta Sofi jatkaa. Hän haastaa Tatuakin mukaan merkityksen pohdintaan.

Tavoitteiden pohdintaa Sarjakuvaotteet kirjasta Jäntti, L. & Hirvonen, K. (2016). Murkkumotivaation avaimet.

jatkuu …