1960-luvulla erään kalifornialaisen luokan oppilaille tehtiin älykkyystesti, jonka tuloksia ei kerrottu heidän opettajilleen. Opettajille sen sijaan kerrottiin, että 20% kaikista oppilaista oli huipputyyppejä, jotka selviytyisivät lukuvuodesta huomattavasti kanssaoppilaitaan paremmin. Opettajille annettiin joukko nimiä, joiden sanottiin olevan näitä huipputyyppejä, mutta jotka oli valittu täysin satunnaisesti, eikä valinnalla ollut mitään tekemistä älykkyystestin tuloksien kanssa. Kun lukukauden lopussa tutkittiin tuloksia, huomattiin, että tämä satunnaisesti valittu ryhmä oli kehittynyt selvästi muita paremmin.

Ajattelumme ohjaa käyttäytymistämme tiedostamattomalla tavalla ja siksi ei ole lainkaan sama, kuinka ajattelemme lähellämme olevista ihmisistä. Ajattelumme pohjaa uskomuksiin, joita pidämme tosina. Harvemmin tulemme ajatelleeksi, että voisimme löytää vaihtoehtoisia uskomuksia, jotka ovat aivan yhtä totta kuin alkuperäisetkin, mutta jotka ohjaisivat käyttäytymistämme hyödyllisemmällä tavalla. Sofi oli juuri testaamassa tätä ideaa, kun Ripa sattui tulemaan sisään:

Ajatuksen voima

Mitä he kokeilivat, oli hyvin yksinkertainen ja nopea harjoitus:

Ajattelu vaikuttaa käyttäytymiseen

Sekä Sofi että Ripa ymmärsivät nopeasti, että ideana on etsiä sellaisia vaihtoehtoja, joihin voi itse uskoa ja joihin ehkä löytyy jotain todisteitakin, kun vähän etsii. Vaihtoehtoja löytyy aina, kun vain muistamme niitä arjen paineissakin välillä kaivella.

Jos ei löydy, ota ihmeessä yhteyttä.

Piditkö tästä? Jaa se muillekin:

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *