Tervetuloa!
![Onnistumisten juhlintaa](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2024/06/LT-20-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 20: Onnistumisia kannattaa juhlia!
Osa 20: Oppimista, tekemistä, yrittämistä ei kannata lopettaa koskaan. Onnistumisia
![Venla pöydän alla](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2024/04/LT-19-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 19: Koulu, perhe, uusia mahdollisuuksia
Osa 19: Samppa jatkaa kuvittelua samalla kun Silja antaa lisää
![Samppa kannustaa Venlaa](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2024/04/LT-18-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 18: Koulu, perhe: Samppa saa lisää vinkkejä
Osa 18: Samppa saa Siljalta lisää vinkkejä tekemiseen ja yrittämiseen
![Venla tuskastuneena erilaisiin ärsykkeisiin](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2024/03/LT-17-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 17: Samppa saa lisää esimerkkejä
Osa 17: Silja antaa lisää esimerkkejä Venlan oppimisen tukemisesta ja
![Samppa kuvittelee itsensä auttamassa Venlaa.](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2024/03/LT-16-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 16: Silja antaa esimerkin sinnikkyyden kehittämisestä
Osa 16: Silja jatkaa vinkkien antamista lenkkeilyn lomassa ja muistuttaa
![Silja antaa vinkkejä](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2024/02/LT-15-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 15: Siljan vinkit
Osa 15: Samppa saa Siljalta vinkkejä, tekemiseen ja yrittämiseen kannustamisesta.
![Silja hymyilee](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2024/02/LT-14-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 14: Sampan tärkeä oivallus
Osa 14: Samppa oivaltaa kuinka keskustelu auttaa Venlaa näkemään asioita
![Sampan kuvitelma](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2024/02/LT-13-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 13: Siljan ensimmäinen vinkki
Osa 13: Silja perustelee, miksi älykkyyden kehumista kannattaa välttää ja
![Silja ja Ripa juttelevat](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2024/02/LT-12-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 12: Susan epäonnistunut koe
Osa 12: Samppa muistelee, mitä Ripa kertoi keskustelusta tyttärensä Susan
![Samppa kehuu Venlaa](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2024/01/LT-11-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 11: Pohdiskelua kehumisesta
Osa 11: Viime osassa Silja kysyi Sampalta kuinka hän kehuu
![Samppa ja Silja lenkillä](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2024/01/LT-10-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 10: Silja jatkaa kyselemistä
Osa 10: Silja jatkaa kysymistä saadakseen Venlan pohtimaan omien vahvuuksiensa
![Venla ja Pipsa kävelyllä](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2024/01/LT-09-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 9: Oliks se heti hyvä?
Osa 9: Venla tuntuu olevan sitä mieltä, että hyvät pärjäävät
![Pipsa pohtii](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2024/01/LT-07-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 7: Epäröintiä
Osa 7: Pipsa on noudattanut Siljan ohjeita, mutta tehtävälle varatun
![Sopimus](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2023/12/LT-06-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 6: Sopimus
Osa 6: Hämmästyttävän yksinkertaista, mutta ei Pipsa sitä kaikessa työpaineessa
![Olennaisimmat asiat aikajanalle](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2023/12/LT-05-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 5: Keskittyminen olennaiseen
Kun aikaa on niukasti, kannattaa miettiä tarkkaan, että keskittyy vain
![Tehtävien jakaminen](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2023/12/LT-04-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 4: Tehtävien jakaminen
Osa 4: Silja ja Pipsa pohtivat yhdessä, kuinka eri tehtävät
![Pipsa alkaa kertoa](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2023/12/LT-03-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 3: Pipsa alkaa kertoa
Pipsa alkaa kertoa Siljalle rästissä olevista koulutehtävistä. Osa 3: ©
![Venla ja Pipsa](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2023/12/LT-01-pikkukuva-300x200.jpg)
Osa 1: Rimakauhu koulutehtävissä
Sarjakuvakirjaan ”Lykkäämisestä tekemiseen” perustuva tarina alkaa nyt jatkokertomuksena ja uudet
![Perhevalmentaja-koulutus vahvistaa perheiden vanhemmuustaitoja.](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2023/03/Perhevalmennus-300x200.jpeg)
Perhevalmennus
Mitä perhevalmentaja tekee? Mikä on hänen roolinsa valmentajana? Eeva-Liisa Tamski
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2022/12/Silja-ja-Samppa-300x200.jpg)
Kuinka kehua?
Juteltuaan Sampan tyttären Venlan kanssa Silja tulee pohtineeksi kuinka Samppa
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/12/lumisydan-300x201.jpg)
Insinööri Jyrkänteen joulu
”Insinööri Jyrkänne, salaisesti humoristinen ja melankolinen mies, jäi hajamielisesti tuijottamaan
![Samppaa helpottaa, kun hänellä on nyt ongelmanratkaisun työkaluja.](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/05/sivu15-300x200.jpg)
Osa 14: Tärkeä kysymys: Kenen ongelma?
… jatkoa Samppa muistaa Siljan neuvon: Kannattaa miettiä kenen ongelma
![Ripa katsoo Sampan muistilistaa](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/05/sivu14-300x200.jpg)
Osa 13: Sampan muistilista
… jatkoa Samppa kertoo Ripallekin minä-puheesta, joka helpotti hänen oloaan
![Samppa löytää ratkaisumahdollisuuden](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/05/sivu-13-1-300x200.jpg)
Osa 12: Neuvottelutulos syntyy
… jatkoa Ratkaisuideoiden kirjaamisen jälkeen Venla ja Samppa pääsivät käsittelemään
![Samppa ja Venla pääsevät keskustelemaan](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/04/sivu11-300x200.jpg)
Osa 10: Minäpuhe ja ratkaisun etsiminen
… jatkoa Pipsan lähdettyä Samppa rauhallisesti kertoo Venlalle, mitä tapahtui,
![Pipsa lähtee aamulla tyytyväisenä](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/04/sivu10-300x200.jpg)
Osa 9: Samppa kestää
… jatkoa Samppa voittaa väsymyksensä ja huolehtii esimerkillisesti Venlan ystävästä,
![Venla tuo yövieraan.](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/04/sivu9-300x200.jpg)
Osa 8: Yllättävä yövieras
… jatkoa Venlan koulunkäynti rupesi taas sujumaan, mikä oli Sampalle
![Samppa kertoo tuloksista Siljalle](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/03/sivu8-300x200.jpg)
Osa 7: Opekin kiinnostuu
… jatkoa Opettaja kiinnostui erityisesti, kun hän kuuli, että Venlan
![Samppa iloitsee ratkaisumahdollisuuden löytymisestä](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/03/sivu7-300x200.jpg)
Osa 6: Ratkaisumahdollisuus löytyy
… jatkoa Sampan keskittyminen kuuntelemiseen ja Venlan ymmärtämiseen muodostaa vahvan
![Samppa huomioi tunteet](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/03/sivu6-300x200.jpg)
Osa 5: Tunteiden hyväksyminen
… jatkoa Tunteiden hyväksyminen, ”sä taidat olla tosi ärsyyntyny siihen
![Samppa kohtaa Venlan](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/03/sivu5-300x200.jpg)
Osa 4: Samppa kohtaa Venlan
… jatkoa Samppa lähtee uusin ajatuksin kohtaamaan Venlaa ja keskittyy
![Samppa oivaltaa](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/03/sivu-4-1-300x200.jpg)
Osa 3: Samppa alkaa ymmärtää
… jatkoa Samppa alkaa ymmärtää, että tunteiden hyväksymisen jälkeen Venlan
![Samppa ja Silja metsäkävelyllä](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/02/sivu3-300x200.jpg)
Osa 2: Pysäyttävä kysymys!
… jatkoa Metsässä käveleminen yleensä auttaa mihin tahansa ongelmaan. Ja
![Venla yllättää Sampan](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/02/sivu2-300x200.jpg)
Osa 1: Sä et ikinä tajuu mitään!
Arjen tilanteet tulevat usein epäreilun yllättäen ja herättävät vahvoja tunteita.
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2021/02/aloitus-300x200.jpg)
Uusi tarina alkaa
Tammikuu vierähti järjestyksessään toisen Etänepsykoulutuksen käynnistämisessä, mutta nyt alkaa uusi
![Ripa ei ota Sampan ehdotusta tosissaan](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/12/Pukuhuoneessa-300x200.jpg)
Osa 16: Kaikki ovat erilaisia
… jatkoa Samppa oivalsi, että muillekin saattaisi olla hyötyä Ripan
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/11/Susa-murehtii-2-300x200.jpg)
Osa 15: Kehu tekemisestä ja yrittämisestä
… jatkoa Carol Dweck toteaa kirjassaan Mindset suorasanaisesti, että lasten
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/11/Sampan-kommentti-300x200.jpg)
Osa 14: Valmentaja hoiti homman neuvomatta
… jatkoa Valmentaja halusi ottaa puheeksi vielä yhden asian ja
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/10/Samppa-pelaa-1.5-300x200.jpg)
Osa 12: Uudelleenmäärittely kiinnostaa Samppaa
… jatkoa Uudelleenmäärittely kiinnostaa Samppaa ja siksi hän innostuu kyselemään
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/10/Tatu-hymyilee-1.5-300x200.jpg)
Osa 11: Ripa määrittelee tilanteen uudelleen
… jatkoa Usein lapset näkevät tilanteensa tarpeettoman synkässä valossa, kuten
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/09/Tatu-nayttaa-numeroa-300x200.jpg)
Osa 10: Ripa hillitsee itsensä
… jatkoa Ripa osoitti tiukassa paikassa mestarillista ajatustensa hallintaa, mikä
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/09/Susa-iloitsee-numerosta-300x200.jpg)
Osa 9: Kysyminen näytti kannattavan
… jatkoa Ripa epäili hiukan, oliko hänen apunsa liian niukkaa
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/09/Susan-ongelma-300x200.jpg)
Osa 8: Anna tehdä itse
… jatkoa Meillä vanhemmilla on taipumus tehdä asioita lastemme puolesta.
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/09/Sofi-opastaa-300x200.jpg)
Osa 7: Uusia näkökulmia
… jatkoa Tatu on tottunut tekemään juuri niinkuin on neuvottu,
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/08/Merkityksen-etsimista-300x158.jpg)
Osa 6: Tavoitteiden pohdintaa ja merkityksen etsimistä
… jatkoa Ripa kertoo Sampalle kokemuksia tavoitteiden etsimisestä. Sofi kokeilee
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/08/Tatu-lukee-300x158.jpg)
Osa 5: Suoritustavoitteet vai oppimistavoitteet?
… jatkoa Joskus oppimistavoitteet ovat hukassa, vaikka ne yleensä ovat
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ripa-myymalassa-300x158.jpg)
Osa 4: Ripa havahtui ajattelunsa rajallisuuteen
jatkoa … Sarjakuvaotteet kirjasta Jäntti, L. & Hirvonen, K. (2016).
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/06/Tatu-valittaa-300x200.jpg)
Osa 3: Sofi huomaa antavansa huonoa mallia
Jatkoa edelliseltä viikolta: Sofi huomaa, kuinka oma ajattelu itsestä vaikuttaa
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/06/Sofin-ajatusharjoitus-300x200.jpg)
Osa 2: Sofin ajatusharjoitus
Jatkoa: Ripa kertoo Sampalle, mitä kerran kotona tapahtui. Jatkuu …
![](https://www.educons.fi/wp-content/uploads/2020/05/Sofin-kysymys-300x200.jpg)
Osa 1: Sofin kysymys
Kesän aikana pääsevät kaikki halukkaat seuraamaan valittuja paloja Sofin ja
Kesätekemisen ideointia
Toiveuusinta 🙂 (tänä kesänä Susa kyllä huomioi myös turvavälin) Sarjakuvaotteet
Etävaari hommissa
Tarjosin apua. En ollut oikein varma, mihin ryhdyin. Tokaluokkalainen lapsenlapseni
Vanhemmuus – kolme tärkeää osaamisen aluetta
Mistä hyvä vanhemmuus koostuu? Voisivatko sen kolme tärkeää osaamisen aluetta
Miksi verkkovalmennus?
Tästä se alkoi. Reilut kuusi vuotta sitten tein ensimmäisen vanhemmille
Elämä on ongelmien ratkaisemista
Luin poikkeuksellisen kirjan: Kuinka olla piittaamatta p*skaakaan (kirjoittanut Mark Manson).
Auta lasta pärjäämään!
Koska olet viimeksi iloinnut siitä, että olet onnistunut antamaan lapsellesi
Taivas ja helvetti
Isokokoinen, julman näköinen samurai kohtasi kerran pienen munkin. ”Munkki”, hän
Kilpailevat houkutukset
Nykymaailma on tulvillaan houkutuksia, jotka kilpailevat kouluasioiden kanssa. Esimerkiksi monet
Lykkäämisestä tekemiseen
Pipsalla on ongelma, joka on yksi tavallisimmista opiskelijoilla. Tehtävät ovat
Vanhempi, tiesitkö että olet ohjannut ilmiöoppimista?
Oletko tullut ajatelleeksi, että jokainen yli kolmivuotiaan lapsen vanhempi on
Onko lahjakkuus tärkeämpää kuin motivaatio – vai päinvastoin?
Adam Grant kertoo kirjassaan Give and take (2013) tutkimuksesta, johon
Itsesäätelyn tärkeä taito
Lapsuudessa osoitettu itsesäätelyn taito näyttää ennustavan jopa älykkyysosamäärää paremmin tulevaa
Palautteita luennosta Helsingissä 29.8.2018
Tämän syksyn luennoista ensimmäinen oli 29.8. Helsingissä. Seuraavassa poimintoja siitä
Palkitsemisen haaste
Iltasanomat otsikoi tiistaina 7.8.2018 räväkästi: Uteliaana ostin numeron ja löysin
Anssin isä huomaa kysyä
Anssi pääsi kesäksi leikkaamaan ruohoa. Heti työpaikasta kuultuaan hän päätti
Kesätekemisen ideointia
Sarjakuvaotteet kirjasta Jäntti, L. & Hirvonen, K. (2016). Murkkumotivaation avaimet.
Käsitteet hukassa?
Tartuin innolla Anne Lene Johnsenin ja Elin Natåksen paljon mainostettuun
Kumman ongelma?
Meille vanhemmille taitaa olla tyypillistä, että teemme kovasti asioita lastemme
Mitä sinulle kuuluu?
Aika yksinkertainen kysymys. Kulunutkin, voisi joku sanoa. Se ei kuitenkaan
Sopimisen tapa
Tästä pääsee tarvittaessa muistelemaan edeltäviä tapahtumia Samppa oli tyytyväinen. Hän
Neuvottelu kotiintuloajoista alkaa
… jatkoa edellisestä blogista Aamu osoittautui hyväksi valinnaksi ottaa ongelma
Samppa ottaa ongelman puheeksi
… jatkoa edellisestä blogista Siljan kanssa juttelemisella on ollut monenlaisia
Ehdotus, josta Samppa piti
Viime blogissamme pyysin apua Sampalle alla kuvattuun tilanteeseen: © Katariina
Kotiintuloajat lipsuvat
Venlan sovitut kotiintuloajat välillä lipsuvat. Samppa-isää se usein ärsyttää, huolestuttaa
Venla löytää itse ratkaisun
Tapahtunut aikaisemmin: Samppa on oivaltanut tunteiden hyväksymisen merkityksen ja pääsee
Samppa saa aikaan keskustelun
Sampan pitkäaikaisena haaveena on päästä kohtaamaan Venla kunnolla, juttelemaan asioista
Samppa kuvaa tunteen
Tapahtunut ennen: Samppa hakee kontaktia Venlaan riidan jälkeen uudelleen. ©
Samppa ja Venla, osa 4: Kohtaaminen
Aiemmin tapahtunut: Samppa ja tyttärensä Venla ovat ottaneet yhteen kouluasioista.
Samppa alkaa ymmärtää
Aiemmin tapahtunut: Samppa ja tyttärensä Venla ovat ottaneet yhteen kouluasioista.
Kenen ongelma?
Siljan yksinkertainen kysymys Sampalle avasi tälle aivan uuden näkökulman. Hän
Samppa pulassa
Samppa on lukenut kaikenlaisia neuvoja hyvästä kohtaamisesta nuorten kanssa. Mutta
Omassa esimerkissä on voimaa
Kuulin tarinan kahdesta toisilleen vieraasta marjanpoimijasta, jotka rupesivat juttelemaan osuttuaan
Ratkaisuja Tatun sopimusrikkomukseen ja valehteluun
Tatu oli rikkonut sopimuksen isänsä kanssa ja valehdellut jälkiä peittääkseen.
Tatu selvisi ilman rangaistusta
Tästä kaikki alkoi: Matematiikka tuotti hankaluuksia Tatulle. Ripa-isä tuki häntä
Rangaistus vai jotain muuta?
Matematiikka tuotti hankaluuksia Tatulle. Ripa-isä tuki häntä varoen kuitenkin tekemästä
Anna tehdä itse
Meillä vanhemmilla on taipumus tehdä asioita lastemme puolesta. Lähtiessämme sille
Motivaatiota reitinvalinnalla
Motivaation löytäminen ulkopuolelta määrättyihin asioihin voi joskus tuntua ylivoimaiselta. Silloin
Näinhän se on …
Oletamme päivittäin monia asioita sen kummemmin niitä miettimättä. Jotkut näistä
Vauhtia vahvuuksista
Koulujutut ovat usein aika räjähdysherkkä keskustelunaihe. Sopivan hetken koittaessa aihetta
Valmentajan palaute
Kuinka antaa palautetta asiasta, jossa lapsi kokee epäonnistuneensa? Kuinka saada
Tiedostamattomuuden helppous
Lähde: Lauri Jäntti & Katariina Hirvonen (2016): Murkkumotivaation avaimet
Minä itse!
Muistatko vielä ne kerrat, kun kiukustuneena tiuskaisit äidillesi tai isällesi