Osa 15: Kehu tekemisestä ja yrittämisestä

… jatkoa

Carol Dweck toteaa kirjassaan Mindset suorasanaisesti, että lasten älykkyyden kehuminen vahingoittaa heidän motivaatiotaan ja suorituskykyään. Kun älykkyydestään kehutut kohtaavat todella vaikean ongelman, minkä ratkaisemisessa epäonnistuvat, heidän itseluottamuksensa romuttuu ja motivaatio katoaa. He helposti ajattelevat, että menestys johtuu älykkyydestä ja epäonnistuminen tyhmyydestä. He omaksuvat ns. pysyvyyden ajattelutavan, jossa ihmisen ominaisuudet nähdään pysyvinä.

Dweckin mielestä parasta, mitä aikuiset voivat tehdä lapsilleen, on opettaa heidät rakastamaan haasteita, kiinnostumaan virheistä ja jatkamaan aina oppimista. Kehua kyllä kannattaa, mutta mieluummin tekemistä, yrittämistä ja asiaan paneutumisesta, aina kun sellaista vähänkin näkyy.

Epäonnistumisen voi tulkita monella tavalla
Sarjakuvaotteet kirjasta Jäntti, L. & Hirvonen, K. (2016). Murkkumotivaation avaimet. 

… jatkuu

Piditkö tästä? Jaa se muillekin:

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *