Muistatko vielä joulukuisen blogiviestin ”Me lykkääjät”? Siihen liittyen ja sitä sekä kiteyttäen että täydentäen kokosimme 10 vihjettä motivoitumisen helpottamiseen. Joillakin ne kaikki toimivat heti, toisilla parin päivän ihmettelyjakson jälkeen, kun he ovat ensin tarkistaneet pidemmän tähtäyksen tavoitteensa. Jotkut taas ovat innoittuneet kehittämään kokonaan oman menetelmänsä. Tässä kuumat vihjeet:

  1. Syö hyvä aamupala joka aamu ja muista säännölliset ateriat pitkin päivää. Aivot tarvitsevat energiaa toimiakseen hyvin. Jos heräsit väsyneenä, mieti heti yksi keino, jota kokeilet jatkossa lisätäksesi unesi määrää ja laatua.
  2. Liikunta tekee ihmeitä. Melkein missä tahansa ja milloin tahansa voi venytellä, hyppiä ja pomppia ja saada siten aivot uudelle vaihteelle. Kokeile eri tilanteissa ja hämmästy vaikutuksia.
  3. Kun käyt opiskelemaan, sulje kaikki mahdolliset keskeytyksiä aiheuttavat välineet (sähköposti, Facebook, puhelin yms.). Raivaa tai etsi itsellesi mahdollisuuksien mukaan työskentelytila, jossa ei ole muita virikkeitä ja jossa sinua ei häiritä.
  4. Mieti ja kirjoita ylös kolme tärkeintä tavoitetta viikolle. Siis sellaiset, joiden toteuduttua voit olla tyytyväinen viikkoosi. Määrittele sen jälkeen jokaisesta kolmesta tavoitteesta yksi konkreettinen ja täsmällinen tehtävä, joka johtaa kohti tavoitetta.
  5. Päätä kuinka kauan aikaa käytät juuri kyseisenä päivänä kolmen tärkeimmän tavoitteen hyväksi.
  6. Tee itsellesi lupaus, ettet tuona määrittelemänäsi aikana tee mitään muuta kuin tehtäviä tavoitteittesi hyväksi. Jos ei heti lähde sujumaan, lupaat olla tekemättä mitään muuta. Odotat vain, kunnes lähtee sujumaan.
  7. Valitse ensimmäinen tehtävä ja käy hommiin.
  8. Jos rupeaa tympimään, keksi kolme positiivista asiaa, jotka seuraavat viikkotavoitteiden saavuttamisesta.
  9. Jos vielä haraa vastaan, ajattele sitä osaa tehtävästä, joka tuntuu kivalta (usko tai älä, kaikissa tehtävissä on sellainen osa, ja jos ei muka ole, ajattele mikä se olisi, jos sellainen olisi)
  10. Jokaisen osatehtävän tekemisen jälkeen nauti hetki aikaansaamisen ihanasta tunteesta ennen kuin syöksyt määrittelemään tai tekemään seuraavaa tehtävää.

esteratsastus

Motivaatiosta, ajankäytöstä ja opiskelutekniikoista on mahdollisuus saada lisää ajatuksia ja työkaluja valmennusseminaarissamme 23.9. ja 7.10. Tervetuloa mukaan. Lisätietoa tästä.

Aikaansaavaa ja tuloksellista viikkoa!

Piditkö tästä? Jaa se muillekin:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on google
Share on email

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *